VANLIGA Frågor & Svar 

Hur betalas hyran?

Hyran betalas månadsvis i förskott.

Hur säger jag upp mitt avtal och hur lång är hyrestiden?

Hyresavtalet skall sägas upp skriftligen och löper årsvis med 3 månaders uppsägning innan avtalet går ut, annars förlängs avtalet automatiskt ytterligare 12 månader.

Vilka åtaganden har jag som hyresgäst?

Du hyr din lokal av METALL GÖTE FÖRETAGSBY. I det upprättade kontraktet finns både dina och våra rättigheter och skyldigheter beskrivna och de är viktiga att känna till. Förutom att betala hyran i tid ansvarar du som hyresgäst för att sköta din hyrda lokal på bästa sätt. Som exempel ska du bekosta underhåll av ytskikt på golv, putsa fönster och byta trasiga lysrör och lampor medan vi ansvarar för (undantag finns) snöröjning, sandning och städning av gemensamma utrymmen som entréer, kök och
toaletter där det förekommer.

 

För allas trivsel och säkerhet är det viktigt att alla hyresgäster håller god ordning både inomhus och utomhus. Det gäller naturligtvis också oss. Särskilt noga är det i gemensamma utrymmen och kring nödutgångar och korridorer. De får förstås aldrig vara blockerade.

Brandskyddet  – vem ansvarar för det?

Fastighetsägaren ansvarar generellt för Det tekniska brandskyddet i det systematiska brandskyddsarbetet (SBA) som tillhör byggnaden. Det innefattar installationer som brandsläckare i allmänna utrymmen, brandlarm, utrymningsskyltar, branddörrar och liknande.

 

Det är hyresgästens ansvar att ha interna rutiner upprättade samt att bedriva ett förebyggande brandskyddsarbete, till exempel att se till att nödutgångar inte är blockerade, att det finns besiktade brandsläckare på rätt plats, att ni vet vad ni ska göra vid en utrymning, vart ni ska återsamlas och att utbilda er personal i brandskyddsfrågor. Ta alltid för vana att kolla var närmaste nödutgång finns om en
utrymning skulle bli nödvändig.

Hur får jag tag i nycklar till min lokal?

Nycklar till ditt kontor/lokal kvitteras och hämtas ut hos METALL GÖTE FÖRETAGSBY, Klockarevägen 4. Föranmäl gärna ditt besök på formuläret på kontaktsidan

 

Som standard kan du kvittera ut tre nycklar. Behöver du fler ordnar vi det, men du får då själv stå för kostnaden. En utkvitterad nyckel betyder ansvar. På det dokument som du signerar framgår detta tydligt. Läs igenom noga. Kom också ihåg att alltid låsa din lokal när du inte är där. För borttappad nyckel debiteras du som hyresgäst en kostnad, beroende på lokalens placering och nyckelsystem.

Var kan jag parkera?

Varje lokal har dedikerade P-platser. Antal platser är beroende på storlek av lokal. Tillfälliga P-platser finns på Västbovägen samt utmed Klockarevägen. Observera att parkeringsplatserna endast får användas av registrerade fordon. De får alltså inte fungera som uppställningsplats för avställda fordon om du inte hyrt plats för det på vår bakgård.

Hur får jag tillgång till motorvärmare eller laddstolpe?

Om du vill använda motorvärmare vintertid tecknar du ett separat kontrakt. Kontakta Metall Göte Företagsby AB via Lars 0706-121280 eller Jan 0706-952100. eller via formuläret på kontaktsidan så ordnar vi kontraktet för påskrift. Vid tecknandet får du en personlig kod som du sedan använder för att aktivera stolpen.

Ingår bredband i kontraktet?

I ditt kontrakt ingår inte bredbandsuppkoppling. Det är alltså upp till dig att teckna avtal med den leverantör du vill ha. Värnamo Energi äger och ansvarar för fibernätet i Värnamo kommun och som hyresgäst hos Metall Göte Företagsby AB får ni tillgång till en egen uppkoppling. Ni kan välja mellan en rad olika tjänsteleverantörer, för att kunna teckna rätt tjänster till just ert företag. Mer information om dem hittar du via Värnamo Energi (extern länk) Vid frågor kontakta Värnamo Energi på 0370-694100 eller skicka e-post till kund@varnamoenergi.se

Vad gäller för skyltning?

I samband med inflyttning ordnar vi så att ert företagsnamn syns på våra orienteringstavlor som finns i anslutning till byggnaderna. På vissa byggnader kan det vara möjligt att sätta upp egen skylt på fasaden. Då krävs godkännande av oss som hyresvärd samt att inlämnat skyltlov till kommunen beviljas. Alla kostnader kring skyltning såsom skyltlov, skyltmontering, belysning och underhåll betalas av hyresgästen. Hyresgästen förbinder sig att följa vid för tiden gällande regler för skyltning avseende placering, färg, utformning och framtoning. Uppsättning av övrigt (brevlådor, reklam etc.) får ej förekomma på och i byggnaden utan hyresvärdens medgivande.

Vad gäller i företagsbyn?

Läs mer: I vår företagsby

Postfack

Plats i fastighetsbox/postfack vid entré ingår i avtalet. I undantagsfall finns istället postlådor utanför entrén. Vid frågor, kontakta Lars 0706-121280 eller Jan 0706-952100 eller via kontaktsidan

Felanmälan

När något inte är som det ska, trasigt eller saknas vill vi att ni gör en felanmälan till oss på vår hemsida i formuläret på kontaktsidan eller ringer till Lars 0706-121280 eller Jan 0706-952100. Det är viktigt att det görs en felanmälan för att vi ska kunna följa upp ärendet på bästa sätt.

Övrigt

Tänk på att husdjur inte är tillåtna i lokalerna och att rökning är förbjuden både i lokalerna och i närheten till entrén.

Såhär gör du för att hyra kontor, lager, verkstadsplats!

Beskriv era önskemål, efterfrågad yta och kom till vår företagsby där människor trivs och verksamheter utvecklas. Vi erbjuder kontor-, lager-, butiks- eller verkstadslokal, samt uppställningsplats för fordon & båtar inomhus eller utomhus i vår företagsby i Värnamo.